.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لطفا اعضاي شوراي شهر محمودآباد نخوانند؛
نگاه محلي خط هاشور بر صنعت گردشگري در محمودآباد
شمال نیوز: تا سال نو تنها دو قدم باقي است ولي شهر من هنوز بهار و سال نو را باور ندارد و در خواب زمستاني بسر مي برد ، ديوار هاي رنگ باخته ، بافت هاي فرسوده ، بلوارهاي رنگ پريده ، سواحل كثيف و پاركهاي فاقد امكانات و حتي نبود

شمال نیوز: محمودآباد – محمد محتاطي: كارشناسان اقتصادي معتقدند ، براي دستيابي به رشد اقتصادي و از بين رفتن اتكا به اقتصاد تك محصولي نفت ، بايد شاخصه هاي ديگري يافت تا از اين راه بتوان به اهداف برنامه هاي بلند مدت نظام دست يافت.يكي از اين شاخصه ها ، شكوفايي گردشگري است.
گردشگري به عنوان يك صنعت ،تنها بخش اقتصادي كشورها را متاثر نمي سازد ، بلكه گردشگري در توسعه تبادل فرهنگي ، تقويت همزيستي مسالمت آميز و نزديكي ملل و اقوام مختلف به هم نيز بسيار موثر است.
امروزه صنعت توريست يكي از صنايع بسيار مهمي است كه در اقتصاد بسياري از كشورهاي جهان نقش ايفا مي كند و اگر به مقوله ي گردشگري يا توريسم با دو بعد داخلي (ايرانگردي ) و خارجي (جهانگردي)، كه آثار اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي ، زيست محيطي و هم چنين سياسي بسياري در بر دارد به ديده ي مثبت بنگريم.
مي توان اذعان نمود كه اين صنعت نقشي اساسي در توسعه ي پايدار ايفا مي نمايد؛ به گونه اي كه امروزه از گردشگري به عنوان يكي از ملاك هاي مهم توسعه يافتگي نام برده مي شود.
توسعه ي پايدار كه شامل توسعه اي همه جانبه ، با ثبات و آينده نگر است، تحت عوامل متعددي از جمله ، تقويت و بهبود وضعيت گردشگري ميسر است.
توسعه ي پايدار به عنوان توسعه اي همه جانبه در صورت غفلت از يكي از محورها و عناصر آن ممكن نمي گردد.گردشگري نيز به عنوان در آمدي مطمئن و جايگزين در همه ي كشورهاي توسعه يافته و حتي كشورهاي در حال توسعه ، بخش مهمي از توجهات را به خود جلب نموده است، به گونه اي كه گفته مي شود اين كشورها از هيچ كار ي جهت تداوم و تقويت اين صنعت دريغ نمي نمايند.
استان مازندران هم به عنوان يكي از زيباترين نقاط حاشيه ي جنوبي درياي مازندران با قلل رفيع سلسله جبال البرز و چشمه سارها و رودهاي پرجوش و خروش و جلگه هاي سرسبز و حاصلخيز كه تنوع در خور اعتنايي از آثار و بناهاي تاريخي و باستاني قبل و بعد از اسلام را در خود جاي داده است مي تواند به عنوان يك ظرفيت بالا چشم انداز روشني از صنعت گردشگري اين مرز و بوم را ترسيم نمايد و در اوج قله توجه به آن قرار گيرد.
رونق صنعت گردشگري در استان مازندران ثمره ي شيرين يك توسعه ي همه جانيه و پايدار را فراهم خواهد آورد.توسعه اي كه در يك فرايند ممتاز و معقول سطح زندگي مردم را ارتقا مي بخشد، بي آنكه از منابعي كه به نسل هاي آينده تعلق دارد مصرف كند. با تشريح موقعيت طلايي مازندران براي توسعه صنعت گردشگري و توريسم ولي برخي عوامل در كاهش سرعت توسعه اين استان در حوزه گردشگري نقش بسزايي دارد بطوري كه مي توان از آن به عنوان يكي از دلايل پر رنگ در عقب افتادگي مازندران و برخي از شهرهايش در حوزه فوق الذكر نام برد.
نگاه بروز و آشنايي با دستاوردهاي شهرهاي موفق داخلي و خارجي بمنظور الگو سازي در حوزه مديريت شهري و توريسم در شهرها عامل توسعه شده است و در سوي مقابل مديريت شهري كه نگاه محلي به توسعه و امورات شهري داشته باشد ضمن فراموشي قوانين حاكم بر امورات جاري از داشتن نگاهي كه با هدف توسعه همه جانبه منطقه باشد جلوگيري كرده و دور انديشي كه از مديران بروز مي توان سراغ داشت در مديراني كه نگاهي محلي به اوضاع شهر دارند نمي توان يافت.
شهرستان محمودآباد يكي از شهرهاي استان مازندران مي باشد كه از موقعيت مناسبي به نسبت ساير شهرهاي همجوارش براي توسعه صنعت توريسم برخوردار است ولي عدم توسعه زير ساخت ها و نگاه محلي در مديريت شهري و مديريت توسعه ، بازار داغ توسعه توريسم را در اين شهرستان با ركود مواجه كرده است.
نداشتن نگاهي اقتصادي بمنظور توسعه شهرستان با هدف اشتغال ، افزايش سطح رفاه و شور و نشاط شهروندان و رونق اقتصادي شهرستان موجب شده است هيچ حمايتي از بخش خصوصي در اين شهرستان نشود.
عليرغم صحبت هاي شيرين مسئولين اين شهرستان نسبت به اينكه درب اين شهرستان بروي كليه سرمايه گذران باز است ولي به جرات مي توان گفت عدم اعتماد سازي و حمايت مديريت شهري از طرح ها و بخش هاي خصوصي موجب كاهش رونق صنعت توريسم در اين شهرستان شده است.
همچنين عدم زمينه سازي براي مشاركت بخش خصوصي و سليقه اي عمل كردن مديران شهري در اين شهر شتاب توسعه را از اين شهر ربوده است و در برخي از موارد شاهد فراري شدن سرمايه گذاران از اين شهرستان به شهرهاي همجوار شده ايم. در آستانه سال نو هستيم و متاسفانه بايد گفت سهم ما از حضور مسافران نوروزي تنها ترافيك و زباله خواهد بود و نبود اماكن تفريحي ، توريستي ، مجموعه هاي ورزشي و سرگرمي و فروشگاههاي كناره موجب شده است كه مسافران با ورود به اين شهر مسير خود را به سمت بابلسر و يا چالوس و نوشهر و رامسر ادامه بدهند و اقتصاد پويايي را در شهرهاي غرب استان شاهد بوده و جوان بيكار و جوياي كار محمودآبادي در ساير شهرهاي همجوار جوياي كار باشد.
نكته قابل اشاره اين است كه اكثر مديران اين شهر تنها راه توسعه و پيشرفت شهر محمودآباد در خروج از اين بحران با توجه به ساحل آزاد و بهره مندي از جنگل و آب بندان ها و ساير مناظر طبيعي ، توسعه صنعت گردشگري عنوان نموده اند كه در اين رابطه كميته ها و كارگروه هاي متفاوت با عناوين گردشگري با هدف توسعه اين صنعت از سوي سازمانهاي محلي اعم از فرمانداري و شهرداري و شوراي اسلامي شهر و فعالان اين صنعت تشكيل شده است كه متاسفانه خروجي عملياتي را شاهد نبوده ايم.
با توجه به بافت فرسوده و فراهم نبودن سخت افزار هاي جذب توريست در شهرستان محمودآباد حتي نگاه نرم افزاري نيز به اين حوزه نشده است كه با مشاركت شهروندان و دستگاههاي فرهنگي مي توان با اجراي برنامه هاي فرهنگي و هنري اعم از راه اندازي بازارچه هاي بين المللي ، فستيوال ها ، جشنواره ها و مسابقات فرهنگي و ورزشي و سرگرمي مي توان مسافران را براي مدتي در اين شهرستان اقامت داد. برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و هنري در كيش ، قشم ، بندر انزلي از نمونه هاي بارز و موفق اقدامات نرم افزاري در جذب توريست مي توان اشاره كرد.
تا سال نو تنها دو قدم باقي است ولي شهر من هنوز بهار و سال نو را باور ندارد و در خواب زمستاني بسر مي برد ، ديوار هاي رنگ باخته ، بافت هاي فرسوده ، بلوارهاي رنگ پريده ، سواحل كثيف و پاركهاي فاقد امكانات و حتي نبود يك تابلوي به محمودآباد خوش آمديد ، همگي نماينگر خواب سنگين شهر محمودآباد در واپسين روزهاي سال مي باشد و با شرمساري از هموطنانمان عزيزمان از اقصي نقاط كشور ميزباني خواهيم كرد .
محمودآباد شهری که طبیعت برونش روح می نوازد و ساختار درونش دل می آزارد، به شدت نیازمند پیرایشی کارشناسانه است و چهره ای نازیبا، شایسته شهری نیست که عنوان توريستي و ساحلي را یدک می کشد.
محمودآباد نيازمند احياء و بازسازي است و اميدوارم در پس اقدامات و تصميم گيريها و تصميم سازيهاي مسئولين پر تلاش اين شهر در افق و چشم انداز 1404 تابلوي به محمودآباد ؛ شهر من ، شهر تو ، شهر ذوق هاي باراني ، شهر شور و نشاط ، شهر شكوفه هاي مهرباني در ورودي شهرم مشاهده نموده و براي فرا رسيدن سال نو و ميزباني از ميهمانان نوروزي چشم انتظار سال نو با فرزندم باشم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.